penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Tuesday, August 23, 2011

Dari mana datangnya kekuatan seorang wanita,isteri & ibu???

Wanita sering dikaitkan sebagai kaum yg lemah..persoalannya lemahkah seorang wanita.. dari segi mana kelemahan itu..adakah kerana seorang wanita mudah menitiskan air mata maka dia dikatakan lemah? Adakah kerana seorang wanita itu hatinya lembut maka dia dikatakan lemah? Pada aku disebalik kelemahan seorang wanita, ada kekuatan yg lelaki tk mampu tandingi.. korang setuju?

Air mata wanita mampu melembutkan hati yg keras.. itu kekuatan yg paling nyata.. sekeras2 hati lelaki akan cair bila wanita, isteri atau ibu mengalirkan air mata.. betul tak?? lelaki jgn nafikan yek..ehheeh..

Seorang isteri mahupun ibu ibarat supermak! Naper aku ckp mcm tu.. bygkan lah balik keje, amik anak kt nursery.. sampai umah, anak menangis nk susu.. lum sempat ibu buka tudung.. wat susu anak dulu.. susukan dulu anak yg kecil.. sudah menyusu, mandikan anak2.. biar comel dan bersih. Lepas tu straight ke dapur.. kuarkan barang2 untuk masak makan malam.. lepas pung pang pung pang kt dapur memasak.. sambil masak sambil basuh baju (guna washing machine la.. takkan basuh tangan lak.), kemas dapur, mop lantai tak nak la nanti hubby pijak lantai lekit jer.. bergegas mandi, bersihkan diri tuk kelihatan kemas dimata suami.. lepas solat, suapkan anak2 makan, hubby balik makan malam.. lepas makan malam, kemas meja, basuh pinggan mangkuk.. basuh sume botol2 susu anak.. kemas beg baju anak tuk bawa ke taska esok hari.. iron baju keje suami dan diri sendiri.. sidai baju yg dah dibasuh, tgk jam dah kul 11 lebih. bawa ank masuk tido.. baru la ibu boleh nk lelapkan mata a.k.a berehat.. itu kalau hari biasa.. kalau kena bulan pose, terkocoh2 balik keje tuk masak.. kalau tk sempat beli kt PARAM jer.. tapi rutin harian mcm membasuh baju, pinggan mangkuk, mandikan anak2, siapkan barang2 anak, kemas umah, dapur apa yg patut tetap berjalan seperti biasa.. ditambah lak, kena masak tuk sahur.. bangun sahur kul 4pg dah tk tido sampai la ke malam nya balik.. siapkan makanan tuk bersahur la.. masukkan susu ank ke dlm beg, pump susu, salin diapers anak.. mandi, solat, bersiap, antar anak ke taska dan terus ke tempat keje.. masa utk tido a.k.a rehat cuma 4 jam setiap ari.. tu pun kenkadang tk nyenyak tido coz si kecik ngaruk nk susu.. Kenkadang bila anak sakit.. ibu ni tk tido sesaat pun kerana bimbang tido yg sesaat itu akan membuatkan dia menyesal seumur hidup.. mcm masa Qaireen masuk ICU dulu, aku tk tido 4 hari tapi masih mampu berdiri tegak menjalankan tanggungjawab seorang ibu pada anak yg sakit.. masih mampu menjaga Qaireen dan menjenguk Qaleesya yg ditinggalkan dirumah kakak.. alhamdulillah.. Makanya diri ini yg melalui semua itu setiap ari tertanya, dari manakah datangnya kekuatan utk melakukan sume nih??? Badan penat tapi masih mampu melakukannya tanpa culas.. Ibu2 diluar sana juga pasti mengalami benda yg sama kan.. dari mana datangnya kekuatan kita utk melakukan sume ni yek???

p/s: it doesn't mean my hubby tk tolong wat keje rumah or jaga anak.. dia ada tolong.. jgn fikir my hubby pemalas k.. kami saling membantu.. kata suami isteri.. apa yg penting, kerjasama.. hehehe..

im a woman, wife and mother.. am I supermak??

4 comments:

  1. sememangnya kamoo adalah SUPER DUPER MAK!!!

    setiap pengorbanan wanita lakukan demi menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu, adalah ibadat kepada Allah...hanya Allah s.w.t yg dapat membalas segala jasa ibu...

    ReplyDelete
  2. i like your comment nome.. maybe kerana tanggungjawabla kita jadi super duper mak dan Allah beri kita kekuatan tuk lakukan sume ni.. Syukur alhamdulillah..

    ReplyDelete
  3. Nice entry... baca pun letih tapi kita sebagai wanita yg bergelar isteri .. ibu... pekerja bagi yg bekerja kekadang tak terasa keletihan hari-hari... kekadang masa nak tido baru terasa letih tapi bangun esok pagi rutin tetap berjalan macam biasa kan... Allah dah berikan keistimewaan ini utk kita... syukur...

    ReplyDelete
  4. yup betul tu kak eynda.. masa rebahkan badan tu baru terasa tulang temulang ni sume sakit.. tapi bangun sok pagi ttp wat rutin seperti biasa kan.. itulah rahmat Allah..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)