penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Saturday, September 17, 2011

Ohh.. my RED VELVET.. akhirnya masuk ke mulutku jua..

Tajuk entry panjang tk hengat.. tapi siyess aku mmg happy giler ari ni.. akhirnya dapat gak aku rasa red velvet ni.. kalau korang sume nk tahu aku punyala ngidam nk makan red velvet ni dari sebelum raya lagi.. sampai termimpi2 la kiranya.. (kes berat dah ni). ni kes tgk kt satu blog la.. akak ni amik tempahan kek red velvet ni.. ada tanya dia nk order tapi rege nyer diluar kemampuan golongan marhain cam aku ni.... minta resepi dari seseorang tk dapat even dah like dia nyer facebook seperti yg diminta.. takpela, org tk nak kasi, kita jgn paksa.. lagipun ilmu ni hak Allah.. pasti ada yg bermurah ati diluar sana nk kongsi ilmu kan.. so, menggunakan en.google.. aku cari kt myresepi.com.. alhamdulillah ada yg tk kedekut ilmu.. maka semalam, aku bertungkus lumus la wat kek ni.. honestly mmg berdebar nk wat kek ni coz aku rasa cam mencabar kemampuan aku yg kurang pakar dlm bab2 wat kek2 mcm ni.. (selalu wat kek simple2 jer..) punyalah teruja sampai keje pun dok fikir nk balik jer.. excited nk try wat kek ni dan yg paling penting tk sabar nk rasa..berulang kali aku kaji resepi nih!! hah sampai cenggitu ko...

Alhamdulillah akhirnya settle gak bako kek ni dan siapkan hiasannya pukul 1pg.. haa amik ko. tu pun dengan pelbagai dugaan.. (termasukla Qaleesya tumpahkan icing sugar.. kena dia lak tu.. mandi gula ank aku semalam) sabor2..

 ni la hasilnya.. aku mmg tk pandai bab sapu icing kt kek.. apatah lagi guna cream cheese frosting ni.. main letak jer.. mmg agak messy dan tk cantik langsung.. tapi ada aku kesah?? yg penting rasanya.. baru first time buat kan.. what u expect???
kena menajamkan lagi skill menyapu icing/cream cheese ni.. kah kah kah.. time ni dah rasa tk sabar nk makan nih! teringin giler..
ni la rupanya selepas dipotong.. nk citer ngan korang.. actually kek ni sebenar ikut petua resepi kena bakar dua loyang.. then baru leh letak cream cheese kt tgh antara dua kek tu..tp memandangkan oven aku ni comel jer.. leh masuk satu loyang jer.. dan aku pun malas nk tunggu lelama..(tk sabar sebenarnya),maka aku bakar jer satu loyang.. pastu wat pandai sendiri potong kt tengah..haa amik ko.. kek tu dah serabai.. alang2 aku dah belah tengah, aku sapukan juga cream cheese tu..maka cenggini la jadinya.. sememehkan??? tapi peduli apa.. sendiri makan.. kalau nk jual, harus aku bakar kek baru.. korang nk gelak pun aku tk marah.. aku akan improve next time.. insyaallah..

Tapi sesungguhnya.. tatkala kek ni masuk ke dalam mulut.. aku tetiba emosi pulak.. rasa terharu sampai nk menitik air mata..setelah lama teringin sangat.. sampai termimpi2..akhirnya aku dapat gak mkn kek red velvet.. sebelum ni jamu mata tgk org makan jer.. huhuhu.. dan yg paling penting, aku wat sendiri.. tu yg tambah terharu tu... isk isk isk... anyway, bagi yg pernah rasa maybe tau camne..tapi bagi aku yg kempunan ni.. rasa red velvet ni sukar nk diungkapkan dgn kata2.. aku tk tau camne nk describe rasanya.. yg aku cuma leh kata "sedap".. tk nyesal buat.. berbaloi! kena ngan tekak aku.. dan yg penting, jimat.. kos buat takdelah semahal nk beli kan.. alhamdulillah.. syukur Ya Allah...

2 comments:

  1. masyAllah sedapnya!!!

    terer tol ko buat kek red velvet ni ku...cayaklah! bile nak bagi aku rasa kek mantop ko nih? ekeke

    ReplyDelete
  2. uish.. ni lum tahap terror lagi ni nome.. byk lagi yg kena improve.. but first trial okla.. at least jimat RM95 aku hahah.. insyaallah,nanti dah btl2 mantop aku wat aku roger ko..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)