penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Monday, October 31, 2011

Masa itu emas..

Hmm.. cam lama gak tk membebel kt blog ni.. byk benda yg nk diupdate tapi tk berpeluang.. busy sokmo.. mcm ni la idup aku skang.. on weekdays, kul 4pg dah celik mata dah.. korang masih lena diulit intan, aku dah berketung ketang di dapur menyiapkan bubur tuk si kecil Qaireen.. pam susu.. kemas umah.. Mesti korang tanya kan, apa kes kemas umah pagi2 buta tu?? to be honest, kalau ari keje mmg aku takde masa nk kemas umah sebelum tido.. peel qaireen ni tk menentu.. kenkadang dia merengek jer nk menyusu.. skali bagi dia susu ngan aku2 skali tertido.. lagipun, balik keje sampai umah dah kul 7.30 mlm.. tu paling lewat la.. paling awal kul 7.00 mlm.. solat, mandikan dan siapkan anak2.. baru nk ketung ketang masak tuk dinner.. siap masak, makan sume dah dekat kul 9 lebih or kul 10.. susukan si kecik.. then kemas barang2 tuk ke taska.. baru nk kemas dapur sket2.. qaireen dah melalak nk susu lagi.. dak kecik ni kalau malam nk mengempeng jer..  tu belum kira basuh kain lagi tu.. kenkadang kain yg basuh malam tu, sok pagi2 buta baru nk sidai..time tido tk boleh lambat.. paling lewat kul 11.30 aku dah kena masuk tido coz sok pepagi nk kena bangun awal.. kul 6.30pg dah nk gerak kuar umah.. dan itu gak sebabnya aku kena bangun seawal pagi..

So, sape yg jadi jiran aku, tahan jelah dgr aku memvakum carpet pagi2 buta tu.. carpet tu kalau tk divakum ari2 takut berhabuk lak.. anak2 aku ni dah la sensitif ngan habuk2 ni.. kang cepat jer dpt asma.. batuk dan lain2 penyakit.. so ibu ni kena korban time tidur yg enak2 tuk keselesaan dan kesihatan anak2.. tk sanggup nk masuk kuar hospital lagi..tapi kenkadang bagus gak bangun pagi2 buta ni.. nk wat keje takde gangguan.. dan puas ati nk gi keje bila tgk umah dah kemas dan bersih.. blk keje kang takdelah serabut kepala.. sape yg ada anak2 kecik ni kenalah super rajin coz bebudak ni tak sah kalau makan tk sepah, tak sah kalau main tk sepah sana sini.. mmg kenkadang org kata " ish letihnya.. " tapi bg aku.. biarla letih sket asal aku puas ati.. dan sebab tu gak aku ni selsema tk baik2.. yelah tido tk cukup, bdn of course la tk cukup rehat coz dlm 24 jam.. yg rehatnya cuma tk sampai 5 jam.. time tido jelah.. tu pun lum tentu dpt tido yg berkualiti coz jap2 si kecik tu jaga nk susu.. bg yg biasa bg susu badan kt baby, faham2 jelah camne sakitnya badan kan.. tapi tulah pengorbanan tuk anak tersayang.. moga satu ari nanti diaorang kenang la pengorbanan ibu nk besarkan diaorang..

Menjadi isteri dan ibu yg bekerja ni mmg meletihkan.. tp bila kita anggap itu ibadah insyaallah.. ati akan rasa gembira.. moga Allah terus bagi kekuatan pada diri ini untuk melaksanakan tanggungjawab pada suami, anak2, rumahtangga dan majikan.. amin...



2 comments:

  1. .... dan kena rajin. macam liza awak ni lah liza rajin. kuatkan semangat kami ibu2 yg bekerja dan berikan kami kesihatan yg baik selalu. amin.

    ReplyDelete
  2. farah.. awk pun rajin gak..ari2 masakkan makanan tuk anak2.. anda sumelah sumber inspirasi saya.. thanks..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)