penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Friday, December 16, 2011

Salahkah saya menjadi jujur dengan perasaan?

Semalam dan hari ni adalah hari yg takde mood.. dlm hati ni rasa pedih sesangat.. kecewa pun ada.. saya ingin bertanya dengan anda semua.. salahkah kita menjadi seorang yg jujur dengan perasaan kita??? Salahkah jika act sepertimana yg kita rasa? Salahkah??
Saya tau saya bukan sempurna.. setiap langkah pasti ada cacatnyer.. anda juga begitu.. tapi saya tau dimana limit saya.. saya masih tau menghormati dan masih boleh menerima kritikan for improvement.  Saya tidak seperti ada antara anda2 yg boleh dlm hati lain, tapi diluar lain.. anda boleh menipu perasaan anda, tapi saya tidak!! Anda boleh jadi dibelakang ckp lain, tapi didepan lembut gigi dari lidah.. anda boleh jadi dibelakang kutuk tk hengat.. tapi di depan org tu bergelak ketawa mcm takde apa2.. itu anda tapi bukan saya.. saya tk boleh menipu apa yg saya rasa.. if i don't like something.. anda akan dpt lihat dari riak muka yg saya tidak suka.. jika saya tidak suka pergi ke sesuatu tempat atau join sesuatu event ats faktor2 tertentu.. saya tidak akan pergi walau apa cara sekalipun.. jika saya tidak suka akan seseorang becoz of something yg org lain tk rasa, saya tidak akan bergaul dengan org itu.. jika saya rasa ada sesuatu yg tidak kena, saya akn ckp direct to the person..(but sometime ada org ni yg kita sound direct pun tk faham.. then we have to use other channel, and surprisingly they understand).
Namun risiko menjadi org yg jujur dengan perasaan ni adalah kita akan nampak jahat dimata org lain because we are outspoken.. org yg membuat kita tertekan, yg kita sound direct pun tk faham2, yg membuatkan kita muak nk bergaul dgn dia akan dipandang sebagai mangsa keadaan.. ianya akan selalu jadi begitu.. becoz itu adalah sifat org kita.. tapi pernah tak org sekeliling ni pergi kepada si outspoken ni bertanya.. "naper awk jd so outspoken?? why you don't like si polan and si polan?" Nobody dare to come and ask.. they like to hear in one side only.. from the "victim". Tertanya2 juga kenapa mereka tidak berani bertanya direct to the "outspoken" person ni kan??? tapi lebih suka pergi tanya pada org lain why, why and why?? kan lebih senang.. you will get valid answer from me. 
I'm sick be here among hypocrite people.. diaorang mcm gunting dlm lipatan.. dimuka diaorang ada pelbagai topeng.. and we don't know when they will change their character.. dangerous!!! They prefer talking something sweet in front of me, and talking bad behind my back... Please guys, stop being hypocrite!! Sometime org yg kita kenal bertahun2 lamanya, kenal luar dan dalam kita, pernah kongsi suka duka bersama, org yg kita rasa dia faham kita, yg kita hormat sebagai kakak pun boleh mengata belakang kita.. Ini yg membuatkan hati ni rasa double double sedih.. kecewa... moral of the story.. manusia sentiasa berubah.. sebaik mana pun dia, jgn percaya!! kerana sometime sisi lainnya belum terserlah..
Saya terima ini sebagai dugaan dan pengajaran.. mungkin juga petunjuk Allah.. sometime mungkin ada khilaf yg saya tk sedar.. dan Allah beri petunjuk agar saya sedar.. apapun ingin saya pesan pada mereka yg rasa kawan2 saya, yg dekat dgn saya.. jika saya silap.. tegurlah. Jika anda keliru dgn tindakan saya, come and ask.. saya bukan manusia bongkak yg tidak boleh menerima kritikan dan sentiasa merasa saya saja yg betul.. tapi tolong jgn jadi talam dua muka didepan saya coz I really hate it!! Please.. jujur dengan perasaan dan diri anda. Thanks.


 

2 comments:

  1. Memang betul liza, orang yang jujur dalam memberi pendapat selalu dicop macam budak jahat. Orang yang bermulut manis didepan kita, selalu dikata orang baik. Memang hipokrit

    ReplyDelete
  2. tu lah kak ita.. biarlah saya nampak jahat di mata org.. asal Allah tahu hati saya.. tu yg lebih penting..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)