penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Wednesday, January 18, 2012

Tentang Qaleesya

Anak dara sulung aku ni nk masuk 2 tahun 5 bulan.. akhir2 ni kan aku citer emosi dia sket terganggu.. TANTRUM giteww.... so kami laki bini mmg byk berlembut ngan dia akhir2 ni.. selalu dulukan dia dari adik.. tapi kenkadang dia ngada2 gak bila dah kita manjakan dia sgt.. serba salah jadinya.. skang ni dh pandai buka baju sendiri, buka seluar sendiri.. bila kita ajak mandi jer.. dia akan buka seluar and baju then letak dlm bakul baju kotor dia.. dah pandai sebut 'towel', tunjuk gigi.. gosok gigi sendiri..makan sendiri even byk yg tumpah kelantai dari masuk ke mulut.. pandai request nk watch dvd citer kegemaran dia.. dh faham apa yg kita ckp.. bila kita tanya mana mata, telinga, hidung, rambut..sume dh pandai tunjuk dah.. ari2 balik taska mesti show off kt ibu.."ni mate, gigi.. inga..(telinga la tu)..byk gak la yg dia dh boleh sebut.. alhamdulillah.. skang dh pandai minta aku bacakan buku cerita bila nk tido.. bila kita ckp "sya..cepat baca doa tido..dia akan cepat2 angkat tangan tuk berdoa.. lepas aku baca doa, dia akan aminkan.. ".. 
Oh ya.. dh pandai jaga adik.. bila aku sibuk didapur dan adik ngaruk kt depan.. aku minta dia tolong tgk kan adik.. so dia akan ckp.. "adik.. diam.. nanti dia nyanyikan lagu pok amai2.. walau pronounce tk betul sgt lagi.. tp kita leh faham la..tiap ari balik taska mesti humming lagu kanak2.. aku tau la dia ada belajar something kt sana.. cume bila solat jer ikut mood dia.. kenkadang kita ajak cepat jer dia ikut.. amik sejadah dia hampar tepi kita.. ikut kita solat sampai habis.. tapi bila angin dia tk kena.. emmm.. panggil la seploh kali pun, dia wat tak tau jer.. takpe, kecik lagi.. tk boleh paksa2.. kena ajar slow2...bila naik tangga mesti mengira.. kenkadang.. nombornya tk ikut urutan tapi dia dh tau sebut tu alhamdulillah la.. nanti kita leh betulkan.. takkan u expect budak dua tahun dh boleh kira ngan lancar kan.. byk lagi yg nk update pasal dia.. paling aku suka dia dh boleh di harap.. kalau hp aku berbunyi.. aku dh blh minta dia amikkan hp aku.. keh keh keh.. kenkadang tk disuruh pun dia buat bila msg aku masuk.. bagus ank ibu ni.. hehehe..
Ibu sentiasa doa moga anak ibu ni diberi akal yg cerdik, akhlak yg baik dan jadi anak yg solehah.. be a good daughter and sister yek.. insyaallah.. tahun depan plan nak hantar dia masuk tadika.. moga Allah murahkan rezeki ibu and abah..leh hantar Qaleesya gi Smart Reader ke, Little Caliph ke.. amin..

4 comments:

  1. good girl la qaleesya nih...sure ibu bangga sebab kamoo sgt baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nome.. mana ada ibu yg tk bangga dgn anak2 kan.. Aleesya pun baik dan bersopan santun..

      Delete
  2. ala tomei tomei.. jadi anak solehah ye..

    ReplyDelete
  3. mama syira.. thanks.. iyah and ipan pun comel gak..booking ipan jadi menantu la ekekke

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)