penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Friday, March 2, 2012

Minggu masak2..


Pertama skali nk ucap syukur pada Allah coz dapat hubby yg jenis tk cerewet.. u larat, u masak.. tk larat takpe kita makan kt luar.. kalau hari bekerja, semampu mungkin aku akan masak.. tk kiralah, yg tk simple or simple.. kalau larat masak yg best2 sket.. tk larat, masak yg simple jer.. cam nasi goreng ke, meehun goreng ke, mee kungfu ke.. kata hubby tk kisah kan.. 
So, ari isnin lepas blk dari keje terus menyinggah ke pasar malam.. beli stok barang basah cam ikan, udang, sotong, ayam tuk stok sampai ari jumaat.. beli gak sayur mayur siap2.. aku ni kalau dah ada barang kt umah.. rajin tk rajin mmg akan masak coz tk nak barang yg dibeli tu busuk mcm tu jer.. kan membazir namanya.. 
So, tiap ari balik dari keje mmg cam lipas kudung la aku wat keje.. sampai je umah, letak anak2.. terus ke dapur kuarkan ikan ke, ayam ke, udang ke dari tempat beku.. then masak nasi.. lepas tu gi mandikan anak2.. aku pun mandi solat maghrib.. (katapun sampai umah dah kul 7.30pm).. lepas solat maghrib baru start masak.. sambil2 tu panaskan bubur Qaireen.. minta tlg en. hubby suapkan dia dulu coz nanti bila time amak ngan apak nk makan dia tk kacau.. dua tungku dapur kt umah tu mmg dua2 aku guna sekaligus.. cepat sket.. sib baik ada dua jer.. kalau empat..sure aku guna semua.. kah kah kah.. so, ketung ketang kt dapur.. alhamdulillah.. paling lewat pun kul 9.15pm dah leh makan.. late dinner??? ada aku kesah... janji makan.. giteww yer.. abis nk wat camne.. nk cepat lagi pun tk boleh dah.. lain la kalau masak nasi goreng jer.. 
So, minggu ni sempat masak 2 kali.. isnin tk masak coz sampai umah dah kul 9 mlm.. rabu pun tk masak coz ada jamuan kt taska.. so dua ari yg masak tu.. ini lah menunya..

 menu pertama di hari selasa yg lalu.. cendawan masak tiram..letak gak sayur sawi pendek tu..ntah apa org panggil sayur tu yek.. suka ati aku jer tulis sawi pendek hahaha..

dan selar masak tomato berlada.. ada yg tanya kt FB, cukup ke dua ekor.. jawapannya lebih dari cukup.. kami tk suka membazir.. heheh...

dan malam semalam masak tiga lauk ni.. Siakap tiga rasa, asparagus tiram dan kerabu tomato bersama sotong..(requested by hubby).. kalau ada yg bertanya, naper dua2 hari ni mesti ada masak tiram ni.. jawapannya.. qaleesya suka sgt makan masak tiram.. dia suka kuah tu sebenarnya.. jadi kalau benda tu dh jadi peberet anak.. ibu kenalah masak ari2 sampai dia jemu.. heheh.. Alhamdulillah.. kenyang kami anak beranak semalam.. =)

ni plak menu ahad lepas.. saja tumpang sekaki kt sini.. Macaroni gratin.. cheesy mezzy.. yummy.. k, nk balik.. bye..

2 comments:

  1. ok lah jenis tak cerewet. senang. husband kita bab makan cerewet. fening fening. hahaha

    selagi boleh masak, balik tu campak2 je masak kan..

    ReplyDelete
  2. farah.. sebab tk cerewet la hubby kita badan bagai dipam2..huhu..tgk hubby farah maintain jer.. takpe, cabaran tu farah.. masak best2 heheh..

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)