penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Monday, June 18, 2012

I don't want to be rich..

Assalamualaikum.. Baca tajuk entry ni mesti org ingat aku bodoh kan??? Gila ke apa ko ni, sume org nk jadi kaya berada.. dapat beli apa yg diingini, ada rumah besar, keta besar, melancong ke luar negeri, pakai pakaian berjenama etc etc etc.. Ko pulak taknak.. mmg ko gila Liza!!! 

Tak, aku tk gila.. aku tk bodoh..cuma aku ingin mengelak dari jadi manusia riak. Aku takut sebenarnya.. Miskin itu dugaan.. KAYA itu lebih byk dugaan.. tapi dugaan hati lebih aku risaukan. Sebelum kaya.. yakni masa kita setakat level cukup2 jer ni.. kita selalu kata.. if aku kaya, aku nk pergi haji, buat umrah, aku nk tolong org yg susah, aku keje keras nk saving, nk bagi mak bapak,nak itu nak ini.. sumenya yg baik2 saja.. itu yg kita canangkan pada org.. itu yg kita doa pada Allah.. murni kan niat kita.. tapi bila Allah dah bagi kaya, apa yg kita buat? Adakah Allah tk tau hati kita? Pasti Allah tau.. Allah kan Maha Mengetahui apa yg terdetik dihati hambaNya.. cuma Allah makbulkan doa kita nk jadi kaya coz Allah nk lihat sejauh mana kita kotakan apa yg kita janji dan kata... itu juga dugaan bukan?? 

Bila dah kaya berada, ada duit lebih .. mulalah kita rasa apa yg kita ada tidak pernah cukup. Dulunya niat dihati cuma nk ada kereta, tk kisahla kereta apapun janji boleh jalan.. pergi keje, bawa anak bini jalan2, balik kg.. etc etc.. tapi bila dah jadi kaya, kita nk kereta yg lebih mahal dan mewah..kita nk yg lebih besar baru sesuai dengan taraf kita yg dah kaya. Tidakkah kereta sebelum ini telah memenuhi segala keperluan asas kita? tapi kita masih nk yg lebih, kerana apa? because I am rich.. I want people to see betapa kayanya aku.. tidakkah itu termasuk dlm riak?

Kita dah ada rumah tempat berteduh.. bukan duduk di bawah jambatan.. bukan duduk dirumah yg beratapkan langit dan berlantaikan bumi... rumah yg selesa.. 3 bilik tido, dua bilik air.. punya permandangan menarik, segala kemudahan.. tapi bila dah kaya.. rumah itu sudah terasa sempit. Kita mahukan yg lebih besar lagi.. kalau dulu duduk kondo, nk rumah teres pulak. Yang dah ada rumah teres nk banglo pulak.. mmg tk pernah puas dengan apa yg ada.. bukankah rumah sebelum ini sudah memenuhi keperluan kita? Ya, because kita dah kaya.. kita dah tk betah duduk dirumah 3 bilik tido 2 bilik air lagi. We need bigger house sesuai dengan status kita.. tidakkah itu riak? tidakkah itu pembaziran? Membazir itu saudara siapa??? korang jawablah sendiri.

Bila kita dah kaya, kita nk makan ditempat yg high class walau makanannyer cuma sejemput dihujung pinggan tapi harganya.. oohh mak aiii boleh makan digerai untuk 3 hari.. kita dah ada baju, cantik, elok lagi.. tapi kita beli dan beli lagi.. handbag dah ada 5 kt umah.. tapi kita rasa belum cukup lagi..kena beli lagi. Kasut dah ada satu almari, tapi not enough.. kena beli lagi.. perfume dah ada berderet.. ooohh belum cukup, kena beli lagi.. nanti org yg memandang akan ternganga tgk kita. tiap ari tukar handbag baru yg harganya bukan calang2, kasut baru, bau perfume berbeza2 dan pastinya high class... Aku nk tanya, utk apa semua itu?? Niat yg pada awalnya ikhlas, kerja keras utk benda2 kebaikan, kita dah bazirkan utk sesuatu yg bukan2... 

Aku cuma menulis dari apa yg kuperhatikan manusia hari ni.. ini juga peringatan utk diri sendiri. Aku bekerja keras sekarang tapi bukan utk kaya.. utk cukupkan keperluan anak2.. itu lebih penting. Aku juga tk berdoa utk jadi kaya.. aku cuma berdoa agar Allah cukupkan segala keperluanku dan keluargaku, jadikan anak2ku anak yg solehah, moga dimurahkan rezeki dapat kami sekeluarga menjejak kaki ke Mekah.. tidak meminta2.. bebas dari bebanan hutang.. dikurniakan kesihatan yg baik.. 

Tetapkan niat kita.. syukur dengan apa yg kita ada dan jgn membazir.. Moga Allah memelihara kita semua dari sifat riak.. Maafkan aku andai ada yg terasa.. entry ini ditulis bukan utk memerli sesiapa, tapi peringatan utk diri sendiri cuma... Apa yg berlaku disekililing adalah pengajaran utk kita. Sesungguhnya aku cuma hambaNya yg lemah..

Thanks for reading..

No comments:

Post a Comment

Feel free to drop your comment k.. tq =)