penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Sunday, January 27, 2013

Resipi Ayam Golek Qaireen...

Assalamualaikum...

Haa ari ni menu best sket.. ayam golek!!! Meh aku nk share resepi ni..sure lepas ni korang tk yah gi Kenny Rogers lagi.. En. Suami puji melambung ayam golek i ni sedap tau.. even baru first time buat... hehehe.. kembang setaman dlm hati ni.. keh keh keh...haa bagi isteri2 dan bakal2 isteri.. boleh la cuba yer.. pasti suami anda suka..

Resepinya sgt simple.. iolls percaya uolls pun boleh buat punya. Ni resepinya, cepat salin yer.. diambil dari paper utusan malaysia dari column DARI DAPUR AZLI RAZALI.. mekasih chef, sudi kongsi...

Bahan2:
1 ekor ayam.. (aku beli kt tesco jer.. senang.. tk payah susah payah nk buang benda dalamannyer..)
2 1/2 sudu makan serbuk cili/paprika
1 sudu makan lada hitam
2 1/2 sudu makan L&P sauce (aku tk tau apa kebenda L&P sauce ni, maka aku ganti ngan sos tiram jer..)
1 sudu makan herba thyme kering.. (cari kt tesco or giant.. berlambak..)
1 sudu makan minyak masak
1 biji bawang
1 batang serai
3 biji bawang putih
Sedikit air
Garam Secukup rasa..

Cara2:

Lumurkan ayam dengan garam, minyak dan lada hitam cam dibawah ni..
 uhhh.. seksi sungguh ayam iolls yer..

Then, kisar semua bahan2 yg lain dan lumurkan pada ayam tadi tu...
Gini la qhupenya setelah dilumur ngan bahan kisar tu.. sememeh keliling besen aku buat.. hihihi... setelah itu jgn bakar dulu.. korang bawa2 bersabar dulu yer.. korang perapkan ayam ni seketika. dlm 15 ke 20 minit udah ler.. barulah boleh dibakar...

Make sure panaskan oven terlebih dahulu pada suhu 180 darjah celcius dan bakar selama 40-45 minit.. atau sehingga ayam mengeluarkan jus yg jernih bila dicucuk pahanya.. .

Taraaaa!!!! Inilah hasilnya....
Bangga i dapat masak ayam golek ni.. dah lama teringin nk buat. Maafkan ketidaksopanan ayam ni, dok terkangkang pulak.. ekcelli.. aku tk dapat cari tali nk ikat kaki ayam ni agar dia lebih sopan selepas dimasak. Kalau korang buat, tolong la ikat kakinya agar tk jadi cam ayam aku ni.. by the way, kalau yg tanya naper nampak ayam tu basah jer.. aku tuang dia nyer jus2 ayam yg balance kt dulang tu keatas ayam.. 

Korang boleh la wat gravy mushroom ke tuk makan bersama ayam ni.Tak susah pun, aku beli jer serbuk mushroom gravy McCormick kt Tesco/Giant.. balik umah, bancuh ngan air panas then letak ats api jap.. dah pekat sket angkat ler.. done!!!! 

Haa amacam senang tak??? Try la.. pasti puas ati.. Ku namakan ayam golek Qaireen coz Qaireen makan ayam ni, Qaleesya tk layan..

So, tengahari tadi mmg kami makan ala2 western.. kentang goreng fresh hasil air tangan en. suami.. dan aku tambah ngan macaroni gratin coz favourite anak2..





nyum.. nyum... alhamdulillah...


Selamat mencuba yer... :) wassalam...

5 comments:

  1. Menarik ar.... Ten q, nk buat utk port luck this friday. yum...yum...

    ReplyDelete
  2. Sorry nak tanya. 3 ulas bwg putih aje?

    ReplyDelete
  3. K'liza...resipi macaroni gratin ade x?hehee... Nak link boleh??

    ReplyDelete

Feel free to drop your comment k.. tq =)