penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Thursday, June 13, 2013

Ayah.....

Assalamualaikum.. berbaju merah menyala saya di pagi Khamis ni.. heehhe... syukur padaMu Ya Allah. diberi sehari lagi utk bernafas di bumi ini.. utk melihat wajah suci anak2.. wajah kasih suami tercinta.

Hari ni breakfast meehun goreng ngan kerang.. entah naper masa ngah breakfast.. membelek2 kerang tu.. saya teringat ayah saya... yes AYAH.. nama yg jarang saya cerita pada org. Selama umur dah 33 tahun ni, saya jarang bercerita mengenai ayah saya... bukan tak nak.. tapi saya tk tau nk citer apa mengenai ayah.. tk byk kenangan saya bersama ayah. Bukan kata saya membesar tanpa ayah.. sampai skang pun ayah dan mak masih bersama, tinggal sebumbung. Cuma saya tk byk kenangan dengan ayah.. itu saja.

Ayah seorang nelayan.. byk masa dihabiskan di laut dari dirumah.. ayah kuar ke laut selepas tengahari dan balik keesokan paginya.. jadi masa kami adik beradik lebih byk bersama emak.. dan saya pula, lebih byk masa dihabiskan bersama emak dan abang.. yes ABANG.. citer dialah yg byk kuar dari mulut saya dari citer berkenaan ayah. Coz sepanjang ketiadaan ayah.. dialah yg menjadi tempat saya mengadu, bercerita, berkongsi rasa, mengajar saya dlm pelajaran, yg sign report card saya disekolah, yg hantar saya kesekolah, yg membeli buku2 saya.. dan byk lagi.. mungkin satu masa saya akan kongsikan ttg abang saya dilain entry. Seingat saya ayah cuma ada masa pendaftaran saya ke Darjah Satu dan sign report card sekali dua jer kot..

Kami bukan org senang.. mungkin boleh dikata kais pagi, makan pagi. Kais petang makan petang.. ayah kerja nelayan.. bukan bot sendiri.. kerja dengan org. Jadi cuma dapat upah harian.. saya tk pasti berapa tapi ianya tidak cukup utk menampung kehidupan kami sekeluarga.. cuma yg bestnya.. setiap hari kami makan ikan yg segar.. udang yg segar.. sume seafood yg segar..jadi jgn salahkan saya jika saya lebih menggemari seafood dari ayam dan daging coz dari kecil itulah makanan terbaik saya tambahan pula kami tinggal di pulau.. Emak juga terpaksa bekerja, mengambil upah menanam padi.. sometime ayah tk kelaut pasti ke sawah bendang.. membanting tulang demi sesuap nasi.

Ayah seorang yg tegas.. garang.. jadi saya mmg tidak rapat dengan ayah.. Ayah pernah juga bawa jalan2.. pergi pekan. Gi makan2 tp bukan selalu.. ayah ada satu motor vespa. itu lah kenderaan kami jika nk kemana2.. ya saya masih ingat.. vespa biru.. saya suka naik vespa tu.. berdiri di depan.. sejuk je kena angin.  Kenkadang vespa buat hal.. pernah kami terkandas di tepi jalan berjam lamanya.. mungkin itu kenangan manis saya bersama ayah.. Dulu masa kecik, ayah selalu suruh saya pijak kaki dia.. dia kata saya pandai pijak kaki..lepas tu ayah upah RM0.50. Itu pun dah besar maknanya.. mmg happy sgt.. ayah tk pernah belikan mainan seingat saya.. tapi pernah sekali, ayah balik dari laut ayah bawa balik satu anak patung.. ayah kata dia jumpa di laut.. anak patung perempuan.. ada baju, basah... saya happy sgt.. tapi utk beberapa hari jer coz anak patung tu ada "sesuatu" yg mengikutnya.. jadi emak buang..

Ayah suka berjalan, tapi tk boleh lama disesuatu tempat.. kalau kerumah makngah or makcik di Alor Setar.. pasti tk lebih dari empat hari.. ayah tk betah duduk lama2 dirumah org. Sama mcm skang.. kalau datang kerumah anak2 pun.. dua hari dah sibuk nk balik.. bosan katanya.. tk dapat kuar mcm kt kampung. Yelah, kat sini mana ayah nk gi kalau kami tk bawa.. kesian ayah..

Itu cerita ayah saya.. saya cuma nk kenang kisah yg elok2 jer.. yg kurang elok saya nk simpan kemas2 dlm kotak hitam.. tk nak buka2 lagi.. Mungkin ayah bukanlah ayah yg terbaik didunia.. mungkin saya tidak rapat dengan ayah seperti org lain.. mungkin saya tk pernah bgtau ayah yg saya sayangkan dia.. mungkin saya tk selalu bercerita tentang ayah saya.. dan mungkin ayah bukan idola terbaik saya.. tapi jauh dilubuk hati saya.. saya sayangkan ayah saya.. saya hargai segala titik peluh ayah saya membesarkan kami adik beradik.. ayah dan mak sentiasa ada dlm doa saya setiap hari.. Moga Allah beri kesihatan yg baik utk ayah saya, sihatkan tubuh badannya.. murahkan rezekinya.. bahagiakan hidupnya.. moga Allah memberi seribu kebaikan dan pahala diatas segala titik peluh ayah selama ini.. Amin...



Yg dlm kotak merah tu lah ayah saya.. gambar kenangan semasa perkahwinan saya 5 tahun dulu.. :)

No comments:

Post a Comment

Feel free to drop your comment k.. tq =)