penyejuk hati...

penyejuk hati...

En. Nuffnang..

Tuesday, April 22, 2014

Rumah oh rumah...

Sebelum baca entry ni.. tolong set kan positive mind ye.. bukan nk menunjuk ke apa coz xde apa yg perlu dibanggakan disini. Saya cuma org biasa yg hidup serba sederhana.. sume ni pinjaman semata. Sekadar sebagai catitan kenangan sendiri saja..

Setelah 6 tahun.. 6 tahun yer.. baru ni kami tukar apa yg patut dlm rumah ni.. yelah, selagi boleh pakai, selagi tk rosak.. gunalah sebaik mungkin. Bukan apa, satu hari dok ngan hubby tetiba rasa "ish rumah kita ni sume serba coklat ye yang. dari karpet, sofa, langsir, meja makan, bingkai cermin.. sume nyer coklat.." pastu gelak2 saling menyalahkan.. "u arr ni gi pilih karpet color coklat.. " yg somi plk kata.. "u arr pilih langsir color coklat, bingkai cermin camtu.. " ahahhaha.. tapi xdelah gaduh. gurau2 manja jer.

So, we decide kena ubah sket color dlm rumah ni.. ikut citarasa kamilah yg tk pandai bab ID ni.. rasa ok je jalan.. janji hati kami riang.. rasa rumah lapang.. rasa selesa, nyaman.. dan rasa rumah ni syurga utk kami.. syurga dunia lah.. kalau ikutkan rasa nk ubah sume cat dlm rumah.. luar rumah lantak ler.. bukan 24 jam nk dok luar rumah hahaha..tapi jangan membazirlah kot.. tukar dan tambah mana yg perlu jer. Yang aku ni, nk tukar ni pun sampai tk tido mlm.. jenuh la google cari idea mana yg ok dan tunjuk kt en somi.. hahhaha over sgt tau.. hasilnya idok le kebaboom pun.. bermula dari bookcase sebenornya.. aku nk beli lemari (kata org utara) coz nk letak stok supplement Shaklee aku.. so sape nk COD senang, ada stok kt umah. sebelum ni sume dok dlm kotak jer. Merata kedai perabot pi cari, at last.. jatuh cinta kt bookcase IKEA juga.. first time gi, sold out bookcase ni.. Memang lah!! mana yg aku nak yg tu juga habis.. frust menonggeng makcik tau. Tanya staf IKEA bila stok baru sampai, dia kata dua minggu lagi.. aku yg tk sabar ni rasa dua minggu tu lamanya.. so, balik umah, seminggu tu mmg dok call jelah IKEA nk cek stok dh sampai lum. Tapi hampeh.. satu pun tk berjawab.. (agk hangin juga disitu) hahaha... 

So, ari Rabu en. somi amik cuti nk settlekan pendaftaran skolah anak ke darjah satu, kami pun amik kesempatan gi IKEA.. tawakal la ni, mana tau ada kan.. Ya Allah.. tk sia2 gi. mmg ada stok dua set je lagi.. serius.. aku peluk kotak tu tau.. siap cium lagi.. hahahha i kan mmg over.. kikikiki.. dapat gak.. rasa nk lompat bintang kt situ. Dah dapat cabinet bertapa lama gak kt situ.. perabih duit beli benda lain lagi.. kikiki.. pasu bunga la.. artificial plant la.. cermin dinding la.. karpet.. table runner. ko tgk, nafsu telah menguasai diri.. memula nk beli bookcase jer. sekali terjebak beli yg lain. Sib baik sume barang muat dlm Alza tu.. kalau tak kena delivery charge lagi. By the way, sebelum kisah ke IKEA tu, dlm masa yg sama dok cari lemari.. terjebak beli sofa.. apakah???? Laki bini sama je otak.. hahhaha.. tapi ni kira keperluan coz sofa kt umah tu dah 6 tahun guna.. mmg dh rasa kayu gak dah.. span dah lembik.. sib baik ada kedai perabot nk beli..

Moh le tgk apa yg berubah.. kuang kuang kuang...

SEBELUM

Serba coklat kan???? haih...

Dan ini selepas sedikit makeover.. ahahahah

suntikan color grey dan karpet kepada warna cerah diruang tamu.. yg coklat tu tkkan nk buang.. masih guna jugekkk

ruang makan.. cermin kita kasi tukar sket dan susun secara mcm tu.. aku suka bunga kuning tu, so jgn tanya naper pilih color kuning hahaha..

 bookcase tu kami jadikan devider.. stok supplement letak kt situ. Tetamu masuk jer terus nampak.. marketing tu.. penting hehehe... see i choose white color.. dan letak sket artificial plant kt ats bookcase. Entah la pada aku nampak seri kot.. pada korang tk tau lah.. citarasa masing2 kan.

close up sket.. muahahah...



ok.. rasa cam segar sket bila nampak warna2 lain diruang tamu.. rasa happy dan ceria.. walaupun perabot2 ni bukan barang branded yg harga berpuluh ribu tiap satu, tapi kami bahagia. syukur rezeki Allah bg utk upgrade apa yg perlu.. moga rezeki suami makin murah hendakNya.. amin...

2 comments:

  1. Very impressive! Pandai kau deco rumah ija.. aku pun tak berapa nak pandai... tp aku suka tgk rmh org cantik je.. ni kira idea gak utk aku ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu erin.. aku main bubuh jer ni. tukar color sket2 jer.. idea laki bini..bukannya pandai sgt pun hua hua hua.. aku pun suka tgk rumah org cantik lps tu berangan.. rumah ko pun cantik erin.. thanks sudi jenguk entry aku ni hehhe..

      Delete

Feel free to drop your comment k.. tq =)